هذه المقالة يتيمة. ساعد بإضافة وصلة إليها في مقالة متعلقة بها

حد كلي للدائرة

من ويكيبيديا، الموسوعة الحرة
اذهب إلى: تصفح، ‏ ابحث

الحد الكلي للدائرة (CTL) هو أحد المعايير الحالية لـلوحة التوزيع الكهربائية والتي تباع في الولايات المتحدة وفقًا لـقانون الكهرباء الوطني. في إصدار عام 1965م من قانون الكهرباء الوطني، أشار البند رقم 384-15 للمرة الأولى إلى فكرة الحد الكلي للدائرة في لوحة التوزيع الكهربائية.[1] اعتبارا من 2008، ويقع هذا المصطلح لغويًا في البند رقم 408.54.

ولم تعد جهات التصنيع المرموقة تصنع لوحات بدون حد أدنى للدائرة منذ عام 1965.[بحاجة لمصدر]

استبدال اللوحات التي لا تشتمل على حد أدنى للدائرة[عدل]

لم تكن لوحات الدوائر الكهربائية أو لوحات التوزيع الكهربائية قبل عام 1965 تشتمل على أدوات أو خصائص الحد الأدنى للدائرة. ورغم ذلك، فإن أجهزة القواطع الكهربائية التي لا تشتمل على خاصية الحد الأدنى للدائرة "المخصصة لحالات التجديد فقط" [2] لا تزال تُباع في المتاجر المحلية حتى الآن. لذلك، أدى استمرار استخدام هذه اللوحات التي لا تشتمل على خاصية الحد الأدنى للدائرة إلى العديد من المواقف الخطيرة حيث يتم تحميل اللوحات بأحمال كهربائية تزيد عن طاقتها.[بحاجة لمصدر] وفي ظل الاستخدام المفرط لهذه القواطع التي لا تشتمل على خاصية الحد الأدنى للدائرة، يتم وضع التيار على موصلات لوحة التحكم بقدر أكبر من سعة لوحة التحكم تلك.

تمكن الكود الذي تم تطبيقه في عام 2008م من التخلص من الحد السابق للدائرة رقم 42 على لوحات التحكم.[3] ويمكن الآن طلب لوحات تحكم تتضمن 84 مكانًا للدائرة إضافة إلى معدل تيار متناسب. إذا تم تركيب لوحة تحكم ذات عدد كافٍ من أماكن القواطع مركبة، فلا داعي في هذه الحالة لقواطع تتميز بخاصية الحد الكلي للدائرة.

NEC and UL white book quotations[عدل]

NEC (NFPA-70) 408.54:   Maximum Number of Overcurrent Devices

A panelboard shall be provided with physical means to prevent the installation of more overcurrent devices than that number for which the panelboard was designed, rated and listed.

For purposes of this section, a 2-pole circuit breaker or fusible switch shall be considered two overcurrent devices; a 3-pole circuit breaker or fusible switch shall be considered three overcurrent devices.

Quote from the 2008 NEC Article (NFPA-70)

PANELBOARDS (QEUY)

CLASS CTL PANELBOARDS

Circuit-limiting panelboards (known as “Class CTL” panelboards) are identified by the words “Class CTL” on the UL Listing Mark.

Class CTL panelboards incorporate physical features which, in conjunction with the physical size, configuration, or other means provided in Class CTL circuit breakers, fuseholders or fusible switches, are designed to prevent the installation of more overcurrent protective poles than that number for which the device is designed and rated.

2008 UL “White Book”[4]

CIRCUIT BREAKERS, MOLDED-CASE AND CIRCUIT BREAKER ENCLOSURES (DIVQ)

USE, 4th paragraph

Some circuit breakers are not provided with a means to prevent their installation in class CTL assemblies. These circuit breakers are for use in old style, non-class CTL equipment and are marked “for replacement use only, not CTL Assemblies.”

2008 UL “White Book”[5]

43. For replacement not CTL — The marking “For replacement use only not CTL assemblies” appears on breakers that do not have means to prevent their installation in class CTL assemblies. These breakers are intended for replacement in older assemblies still in service, which pre-dates the Class CTL requirements for circuit breakers and panelboards.

Marking guide molded case circuit breakers March 2008”, pg. 13 (included 2/3 way into the same pdf file as “the white book”[6])

معرض الصور[عدل]

انظر أيضًا[عدل]

  • قانون الكهرباء الوطني

المراجع[عدل]

  1. ^ Terrell Croft, Wilford I. Summers, Frederic Hartwell. "American Electricians' Handbook". 15th Edition. صفحة 4.52. 
  2. ^ "UL's Guide Information for Electrical Equipment: The White Book 2008". صفحة 90. 
  3. ^ See “bullet” in 2008 NEC between Articles 408.30 and 408.36, where 2005's Article 408.35 appeared.
  4. ^ UL's Guide Information for Electrical Equipment: The White Book 2008, page 262 (http://www.ul.com/regulators/2008_WhiteBook.pdf)
  5. ^ UL's “GUIDE INFORMATION FOR ELECTRICAL EQUIPMENT THE WHITE BOOK 2008, page 90 (http://www.ul.com/regulators/2008_WhiteBook.pdf)
  6. ^ http://www.ul.com/regulators/2008_WhiteBook.pdf

وصلات خارجية[عدل]