ويكيبيديا:برنامج ويكيبيديا للتعليم/مؤتمرات/مصر/2

من ويكيبيديا، الموسوعة الحرة
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث



برنامج التعليم-15.png
  • العربيّة
  • English

مؤتمر برنامج ويكيبيديا للتعليم الثاني، 27 فبراير 2013، كُليّة الآداب، جامعة القاهرة، الجيزة

Poster of Second Celebration Conference, Egypt-February 2013.png
الجدول الزمني لمؤتمر النسخة الثانية من برنامج التعليم يوم 27 فبراير 2013.

بالرغم من أن الوضع السياسي غير مستقر في مصر في الوقت الحالي، أقام فريق برنامج التعليم في مصر مؤتمراً صغيراً في كلية الآداب بجامعة القاهرة يوم 27 فبراير 2013، للإحتفال بالنتائج التي حققها الطلاب في النسخة الثانية من برنامجد التعليم في مصر، والإعلان -رسمياً- عن بدء المشروع في دول أخرى هي الأردن والجزائر والسعودية.

افتتح المؤتمر "د. عبير عبد الحافظ" من قسم اللغة الإسبانية، وتكلمت عن روح البرنامج وأهميته في حياة الطلاب والمدرسون من حيث تنمية المهارات واكتساب خبرات جديدة.

تحدث بعد ذلك "فارس الجويلي" مستشار برنامج التعليم في الوطن العربي عن النتائج التي حققها برنامج التعليم في مصر على مدى عام 2012، وأن متوسط ما يكتبه الطالب المصري على ويكيبيديا العربية هو 9 مقالات، والطالب الأمريكي 5.5 مقالة، والطالب الكندي 2.8 مقالة. أي أن الطلاب المصريين حققوا أعلى معدلات على مدى نسختين من البرنامج. بجانب أن البرنامج المصري هو أسرع البرامج نمواً في العالم، في النسخة الأولى شارك 53 طالب، والنسخة الثانية أكثر من 160 طالب، منهم 87% من المشاركين من الإناث! بمعنى النمو بأكثر من 3 أضعاف المعدل العادي.

برنامج التعليم-إحصاءات-2.png

عرض "فارس" أيضاً خطة العمل الجديدة، وأعلن عن قادة البرنامج الجدد، وهم:

  • ولاء عبد المنعم، قائدة كلية الآداب، جامعة القاهرة
  • دعاء سيف الدين، قائدة كلية الألسن، جامعة عين شمس
  • هيلانة رأفت ومينا صابر، قادة كلية الآداب، جامعة عين شمس
  • سمير الشرباتي، قائد كلية التربية، جامعة دمنهور

ثم تحدث الأساتذة والقادة عن تجربتهم على مدار عام كامل البرنامج، في المشكلات والنجاحات.

بعد ذلك تمّ دعوة الطلاب للتحدث عن تجربتهم في البرنامج، وما هي التحديات التي واجهوها وما هي الخبرات الجديدة التي اكتسبوها من خلال مشاركتهم في تحرير ويكيبيديا.

في نهاية المؤتمر تم تكريم عدد 15 طالب متفوق في البرنامج و5 سفراء أكفاء، وذلك بمنحهم شهادة تقدير من مؤسسة ويكيميديا وقسيمة بمبلغ 100 جنيه مصري لشراء كتب من دار المعارف بالقاهرة. أيضاً كرمت مؤسسة ويكيميديا 60 طالب آخر بمنحهم شهادات تقديرية و7 سفراء آخرين. بجانب تكريم 12 أستاذ جامعي شارك في البرنامج.

صورة جماعية لبعض الحاضرين في المؤتمر

2nd Celebration Conference of Wikipedia Education Program, February 27, 2013, Faculty of Arts, Cairo University, Giza

Poster of Second Celebration Conference, Egypt-February 2013.png

Although the political situation is not stable in Egypt at the moment, Team of Education Program in Egypt small conference at the Faculty of Arts, University of Cairo on February 27, 2013, to celebrate the results achieved by students in the second edition of Education Program in Egypt, and advertising - officially - to start the program in other Arab countries: Jordan, Algeria and Saudi Arabia.

"Dr. Abeer Abd El-Hafez" from the Department of the Spanish language, was opened the conference and spoke about the spirit of the program and its importance in the lives of students and teachers in terms of skills development and new experiences.

Occur after that, "Faris El-Gwely", Education program Consultant in Arab World, about results achieved by Egypt's program over 2012, and average of written articals by the Egyptian on Wikipedia is 9 articles per student, American student is 5.5 article, and Canadian students is 2.8 article. That's mean that Egyptian students achieved the highest rates of over 2 editions of the program. Next to the Egyptian program is the fastest growing programs in the world, in the first version 53 students participated, and the second edition of more than 160 students, 87% of students are females! that's meaning that the growth rate of the program is more than 3 times the normal rate. Also, "Faris" annouced about new work plan and announced about the new leaders of the program, they are:

  • Walaa Abd El-Moneim, leader of the Faculty of Arts, Cairo University
  • Doaa Saif El-Din, leader of the Faculty of Al-Alsun (Languages), Ain Shams University
  • Helana Raafat and Mina Saber, leaders of the Faculty of Arts, Ain Shams University
  • Samir El-Sharabaty, commander of the Faculty of Education, Damanhour University

Then, professors and leaders was spoke about their experiences over year of the entire program, behind problems and successes stories.

Then students were invited to talk about their experiences in the program, and what are the challenges they faced and what new experiences they have gained through their participation when they edited Arabic Wikipedia.

At the end of the conference has been honored 15 Top students and 5 Top Campus Ambassadors, Wikimedia Foundation providing a appreciation certificate and voucher in the amount of 100 Egyptian pounds to buy books from "Dar El-Maaref" in Cairo. And the foundation was honored another 60 students and 7 Campus Ambassadors. Also, Wikimedia Foundation was honored 12 professors.

Picture of some attendees.

See more photos on Commons-logo.svg Wikimedia Commons from this Link


شاهد مزيداً من الصور على Commons-logo.svg ويكيميديا كومنز من خلال هذا الرابط


Facebook.svg اضغط هنا للتواصل عبر صفحة المناسبة في الفيسبوك