مستخدم:Hanif Frotan/Ahmed Wahby

من ويكيبيديا، الموسوعة الحرة
Hanif Frotan/Ahmed Wahby
معلومات شخصية

أحمد وهبي
(بالفرنسية: Ahmed Wahby)‏  تعديل قيمة خاصية (P1559) في ويكي بيانات
أحمد وهبي

معلومات شخصية
الميلاد 18 نوفمبر 1921

مرسيليا - فرنسا
الوفاة 28 أكتوبر 1993

بئر مراد رايس - الجزائر
الجنسية  الجزائر
الحياة الفنية
الآلات الموسيقية صوت بشري  تعديل قيمة خاصية (P1303) في ويكي بيانات
المهنة مغني  تعديل قيمة خاصية (P106) في ويكي بيانات
اللغات الفرنسية  تعديل قيمة خاصية (P1412) في ويكي بيانات
سنوات النشاط 1940 - 1993
أحمد وهبي (1921-1993) یکی از بنیانگذاران آهنگ الوهران (وهرانی) مدرن بود، که در آن زمان به عصری مشهور بود همراه با بلاوی الهواری. او در دهه 1940 تحت تأثیر موسیقی عربی، به ویژه مصری و بزرگان آن مانند محمد عبد الوهاب و فرید الأطرش بزرگ شد. احمد وهبی طابع مدرنی به آهنگ الوهرانی داد که همچنان به کلمات و ایقاعات الوهرانی با طعمی شرقی وفادار بود.

دوران کودکی و نخستین سال‌ها

احمد وهبی که اصلی‌اش احمد دریش التجانی بود، در 18 نوامبر 1921 در شهر مارسی‌های فرانسه به دنیا آمد. او به همراه خواهر بزرگ‌ترش به دلیل فوت مادرش همراه با جده در محله مردمی "المدینة الجدیدة" در وهران بزرگ شد و تحت تأثیر صدای مؤذن پدرش قرار گرفت.

وهبی به کودکان کشافه جزایر پیوست و به شاخه "النجاح" که در وهران تأسیس شده بود، پیوست. او علاقهٔ زیادی به موسیقی داشت و آهنگ‌های ملی را اجرا می‌کرد. در سال 1942، با گروهی که توسط هنرمند الهواری رهبری می‌شد، در اجرای آهنگی از محمد عبد الوهاب به نام "نادانی قلبی" شرکت کرد. در پایان دهه 1940، با شاعر عبد القادر الخالدی آشنا شد.

حرفهٔ هنری

وهبی مشوار هنری حرفه‌ای خود را در زمینهٔ ترانه‌سرا و آهنگسازی همراه با عبد القادر الخالدی که نخستین ترانه‌هایش را نوشت، شروع کرد. در سال 1947 وارد مدرسهٔ موسیقی پاریس شد و در آنجا با آثار بزرگ موسیقی جهان آشنا شد و استعداد و هنر خود را توسعه داد. او به مدت ده سال (1947-1957) به عنوان مهاجر در فرانسه زندگی کرد.

اولین آثار او آهنگ "وهران وهران" بود که تجربیات پدرش با غربت را روایت می‌کرد و موفقیت آن منجر به ساخت اثرهای بزرگی مانند "علاش تلومونی"، "یا طویل الرقبة" و "الغزال" شد. این آثار با همکاری عبد القادر الخالدی که به او بهترین نوشته‌هاش را ارائه کرد، خلق شدند.

درگذشت

احمد وهبی، شاهکار خواننده آهنگ‌های وهرانی، در تاریخ 28 اکتبر 1993 بعد از مبتلا به بیماری مزمن درگذشت و در قبرستان سیدی یحیی در بئر مراد رایس، پایتخت الجزایر، دفن شد.

[[تصنيف:1993 deaths]] [[تصنيف:1921 births]] [[تصنيف:Algerian singers]] [[تصنيف:Arabic-language singers]]