إحسان شريف: الفرق بين النسختين

من ويكيبيديا، الموسوعة الحرة
[مراجعة غير مفحوصة][مراجعة غير مفحوصة]
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
JarBot (نقاش | مساهمات)
ط بوت:إضافة بوابة V1.2* (بوابة:مصر)
JarBot (نقاش | مساهمات)
ط بوت:تخصيص بذرة V1.2 (بذرة أعلام مصر) (تجريبي)
سطر 32: سطر 32:


{{شريط بوابات|مصر|المرأة|أعلام}}
{{شريط بوابات|مصر|المرأة|أعلام}}
{{بذرة أعلام}}
{{بذرة أعلام مصر}}
[[تصنيف:ممثلات مصريات]]
[[تصنيف:ممثلات مصريات]]
[[تصنيف:ممثلو مسرح مصريون]]
[[تصنيف:ممثلو مسرح مصريون]]

نسخة 20:08، 14 أكتوبر 2017

إحسان مواليد حلوان، أهلها ربوها وعلموها، ووصلت لـ حد البكالوريا، اللي خدتها من مدرسة حلوان الثانوية، وكانت غاوية التمثيل، بس مكنتش زي كتير من الفنانين اللي بـ يلفوا ع الفرق، هي كانت من أسرة عادية مستقرة، فـ كان أغلب شغلها في البدايات مع فرق الهواة.

اللي اكتشفها هو طليمات، وبعدين اتجوزها، قبل ما ينفصلوا واعتمدت على المسرح فترة، لـ حد ما انتظمت في شغل السيما.

حكاية إنها بنت ناس دي، خلتهم يستعينوا بيها في دور البنت الأرستقراطية المنفوخة نفخة كدابة، والكاراكتر دة لزق فيها، فـ حصرها في المساحة دي تقريبا، مع إننا مثلا شفناها بعدين في أدوار مختلفة.

إحسان هي أم أحمد زكي في "النمر الأسود" ست فقيرة غلبانة، وقدمته حلو، هي كمان الداية في فيلم البوسطجي، اللي بـ تنقل أخبار البلد، وبرضه قدمته حلو، وغيره وغيره، بس مش كتير لما بـ نلتفت لإمكانيات الممثل، إحنا بـ نشوفه عمل إيه وأجاد فيه، فـ نحلبه في هذا الكاركتر.

بدأت إحسان مشوار السيما بدري، بـ فيلم "هدية" مع محمود ذو الفقار، بس بعده محدش بقى بـ يديها أدوار أكتر من خمس سنين، لـ حد ما طلبوها في فيلم مع كمال الشناوي، وشادية اسمه بين قلبين.

فضلت تعمل الحتت الصغيرة، لـ حد ما عملت دور بارز في فيلم "أين عمري؟".

أين عمري دا كان رواية لإحسان عبد القدوس، والفيلم كان بطولة ماجدة الصباحي، وإنتاجها، ومشهور بـ اسم "عمو عزيز" الجملة اللي كانت بـ تقولها ماجدة لـ زكي رستم، قبل ما يتجوزها، وتعيش معاه حياة القسوة واللي بالك فيه.

كان مطلوب ممثلة تلعب دور أخت عمو عزيز العانس، ودا دور صعب من ناحية التمثيل، والفنانات يهربوا منه، فلما اختاروا إحسان ما ترددتش، وعملت الدور كويس، ودا اللي خلاها حاضرة في الذهن، فـ لما فكر فطين في بنت سلطح باشا، نطت إحسان، وكلنا شفناها في الدور، وفاكرين جملتها: "بلدي أوي دي يا حسين".

من ساعتها، وإحسان اشتغلت بـ صفة منتظمة في الأدوار اللي زي دي، لـ حد ما اتوفت بعد ما عملت دورها في "شهد الملكة"، آخر أفلامها ربنا يرحمها ويرحم الجميع

الاسم : إحسان شريف تاريخ الميلاد : 1921-05-15 تاريخ الوفاة : 1985-09-08 السيرة الذاتية: انتقلت بين أكثر من مسرح في الثلاثينيات، أدت أدوار صغيرة في الأفلام والمسرحيات التي عملت فيها. اسم الكاتب: محمود قاسم ولدت "إحسان شريف"فى عام 1916. تخرجت من مدرسة حلوان الثانوية وعملت فى الفرقة القومية مع زكى طليمات وإنتقلت بين اكثر من فرقة فى الثلاثينيات وأدت أدوارا صغيرة فى السنيما والمسرح ومن مسرحياتها"الوطن"و"شارع البكوات". هي بنت سلطح باشا والدة سعاد حسنى في فيلم "إشاعة حب"عام 1960. توفيت في 8 سبتمبر عام 1985.